nartentinekespanjeportugal20152016.reismee.nl

Door Euskadi en Frankrijk in..

15-03-2016 Van Santander (Cantabria) naar Bermeo (Euskadi )

Alweer een mooie dag. We zijn nu in de provincie Cantabria en gaan op weg naar Bilbao, waar Euskadi of te wel Spaans Baskenland begint. Onze Navigator Spanjegids wijst ons op het mooie stadje Castro Urdiales aan de kust en dat gaan we bekijken. Een prachtige boulevard, mooi zandstrand en een haven in de beschutte baai met ook nog een oude kerk en een burcht op de heuvel ernaast. Prachtig! We lopen even het toeristenkantoor binnen voor het adres van een “lavanderia” en we komen met een hele stapel gidsen en wandelroutes weer naar buiten. Die bewaren we voor een volgende keer. Na de wandeling rijden we naar de Lidl, waar de wasserette vlak naast is. Handig: was in de wasmachine, ondertussen even eten, was in de droger, ondertussen even boodschappen doen. Om half drie zijn we weer op weg richting Bilbao; het wordt steeds drukker…. Een spaghetti van snelwegen daar, maar gelukkig geven Nart en de tomtom goede aanwijzingen. We willen ten noorden van Bilbao langs de kust rijden door wat mooie kustplaatsjes. Er zijn daar ook een aantal camperplaatsen en we eindigen vandaag in Bermeo. De namen van de dorpen en straten zijn allemaal in het Baskisch vermeld en zien er vreemd on-Spaans uit. Natuurlijk maken we een rondje door het centrum en langs de haven. Ook hier een mooi strand en vissersboten in het haventje. Een levendig groot plein met spelende kinderen en babbelende vaders en moeders op bankjes onder de platanen: een gezellige sfeer! ’s Avonds gaat Nart via de laptop op zoek naar een Spaanse tv zender die de voetbalwedstrijd Atletico Madrid – PSV en hij vindt er zowaar één. Zo kan hij de hele wedstrijd inclusief verlenging en strafschoppen life meebeleven.. Alleen jammer van die ene goal op de lat van PSV…. Uitgeschakeld dusss.

16-03-2016 Euskadi door en Frankrijk in (St Jean-de-Luz)

De dag begint bewolkt als we op weg gaan. Nog een stuk langs de kust, vaak smalle wegen, slingerend om de heuvels heen met meest al zich op zee. We passeren Lekeitio, Gernica en Zumaia. In de laatste maken we een wandelingetje, maar het begint te miezeren en het waait flink dus een korte deze keer. We wagen de overgang naar Frankrijk: een gekrioel van wegen rondom San Sebastian. Op 100 meter na bereiken we aan de grens de 6000 km . Twaalf kilometer verder stoppen we op een camperparking vlak voor St Jean-de-Luz, tussen een spoorbaan en de doorgaande weg. Nogal rumoerig; toch staat ie rambam vol. We boffen dat we nog een plekje vinden. Als het even droog is lopen we het centrum in en vragen bij het toeristenbureau naar een Orange- winkel; we hebben immers geen internet meer… Voor 15 euro kunnen we een kaartje kopen… alleen onze MIFI (ons mini-modem zeg maar) accepteert deze kaart niet. Het personeel probeert van alles en nog wat, maar het lukt niet. Ze snappen zelf ook niet waarom het niet lukt. Pech. Morgen maar een andere provider zoeken. We maken nog een kort rondje door het centrum, langs het strand en de haven, maar het miezert al weer en snel lopen we door naar de camper. Kacheltje maar aan en een borreltje om weer te ontdooien… hopelijk morgen weer zon!

17-03-2016 Door Les Landes naar Bassin d’Arcachon

We waren er al twee keer eerder, maar dit vogelrijke gebied blijft boeiend. Dus op naar Le Teich om vogels te kijken. Maar zo snel gaat dat niet; dikke files bij Biarritz en Bayonne en het verkeer kruipt vooruit, de ene na de andere rotonde staat vast… We nemen de weg die het dichtst langs de kust loopt en verder op gaat het wat vlotter. Met de zon in de rug richting Arcachon. Tegen drie uur kunnen we pas aan de wandeling in de delta beginnen. De kassadame waarschuwt ons een paar keer: om 18.00 uur gaan we sluiten en dan gaat de poort dicht!! Geen probleem we stappen lekker door, van de ene naar de andere observatiehut. Bij sommige is niet veel te zien, bij andere juist wel. Ooievaars, Lepelaars, reigers, ganzen, en veel eendensoorten. Ook grutto’s en andere scharrelaars en strandlopertjes. Het is een prima rondwandeling en we zijn op tijd weer bij de uitgang. We blijven op de parkeerplaats overnachten samen met nog een stuk of tien campers.

Vrijdag 18 maart 2016 Bordeaux voorbij

Nog steeds geen internet dus; deze aflevering 20 van ons vakantieverslag wordt nog even verlengd. We zijn redelijk vroeg weg en om 10.15 uur Bordeaux al voorbij. Wel druk maar het rijdt goed door. Als we de Garonne en de Dordogne over gestoken zijn, en de péage begint, verlaten we de snelweg en gaan door over kleinere wegen. Was het aanvankelijk regenachtig, nu schijnt de zon weer..Ook hier rijdt het vlot. In Pons houden we een ruime middagpauze, wandelen het dorp door, bekijken de Donjon en zoeken tevergeefs een Orangewinkel. Wordt het dan toch morgen een McDonalds? Als we in de buurt van Niort komen willen we een vogelreservaat bekijken, maar we kunnen het niet vinden. Nergens bordjes die er naar verwijzen. We vinden wel een klein dierenparkje dat gesloten is. Wat verder op gaan we op de camperplaats van Foussais-Payré staan. Klein dorpje, aardig oud kerkje en een rustige plaats. Het rondwandelingetje is dan ook gauw klaar. Slecht 1 Franse camper komt even later erbij staan.