nartentinekespanjeportugal20152016.reismee.nl

De Dourostreek en laatste dagen in Portugal

Woensdag 09-03-2016 Na regen ….

Als we wakker worden blijkt het te regenen; er hangen dikke wolken om ons heen en geen stukje blauw te zien. Dat is even een tegenvaller. Een gestage sproeiregen zorgt ervoor dat we het bezoek aan het centrum bewaren voor een volgende keer. Richting Lamego, 60 km verder naar het noorden in de portstreek. Als we op de parking in het centrum aankomen wordt het droog en komt de zon door. Lamego was een rijke stad in het verleden, nu is het vooral een bedevaartsoord vanwege de kerk Nossa Senhora dos Remédios, die lijkt op de nog grotere Bom Jesus in Braga. De kerk is te bereiken via een indrukwekkende dubbele trap (686 treden) met 9 plateaus (waarvan er een de doorgaande weg is)en is versierd met azulejos, urnen en granieten beelden. Aan weerszijden staan palmbomen, Magnolia’s en Cameliabomen, volop in bloei. We lezen dat in september hier duizenden bedevaartgangers komen waarvan er velen de trappen op hun knieën beklimmen. Van boven af is er een schitterend uitzicht over de stad en de omgeving. Weer beneden lopen we via het grote plein naar de kathedraal en door wat kleine steile winkelstraatjes terug naar de camper. We rijden vervolgens nog een kilometer of 10 verder naar Peso da Régua dat aan de Douro ligt. Als we van boven af het dal in zicht krijgen is het adembenemend. We waren al eerder aan de Douro, zo’n 15 jaar geleden, en even vergeten hoe indrukwekkend dat is. Al die terrassen met wijngaarden tegen de hellingen en de rivier daar kronkelend tussen door. We vinden op de parking nog een plekje op de speciaal voor campers gereserveerde vakken en stappen meteen op voor een wandeling langs het water. Er loopt een wandel/fietspad onderlangs en er wordt veel gebruik van gemaakt. Na een uurtje zijn we terug en evalueren de toch weer schitterende dag!

Donderdag 10 maart 2016 Bezoek aan Mateus en de laatste dag in Portugal…

Vandaag staat als eindbestemming Chaves op de rol, 11 km voor de Spaanse grens. We verlaten het dal van de Douro en rijden door de zijdalen waar ook weer de uitgestrekte wijngaarden op de 500 meter hoge hellingen te zien zijn. Vlak bij Vila Real ligt Mateus, vooral bekend van de Mateus rosé. In het dorpje Mateus liet begin 18e eeuw een wijnbouwer een huis, zeg maar gerust, kasteel bouwen. Het Casa de Mateus, naar een ontwerp van de Italiaan Nicolau Nasoni, wordt omgeven door prachtige tuinen en maakt deel uit van een uitgestrekt landgoed. Het wordt gezien als één van de hoogtepunten van de Barokke bouwkunst in Portugal. We gaan er een kijkje nemen. Na wat rondrijden vinden we een parkeerplek voor de camper en bij de kassa kopen we een entreekaartje, inclusief rondleiding. Binnen 10 minuten is er een jonge dame beschikbaar, die ons in het Engels gaat rondleiden en uitgebreid vertelt over de familie die dit prachtige bouwwerk beheert. We zijn de enigen, dus een privérondleiding. In het interieur van het huis springen de rijk bewerkte houten plafonds in het oog, net als de meubels uit verschillende tijdperken, schilderijen uit de 17e en 18e eeuw, zilveren voorwerpen en keramiek. In de bibliotheek is een opmerkelijke, omvangrijke, geïllustreerde uitgave van het epos van de Lusiaden te vinden, geschreven door Portugals grootste dichter Luís de Camões. Het Paleis is eigendom van de Stichting van het Huis van Mateus. Deze stichting ontplooit veel culturele activiteiten, op het gebied van muziek en literatuur en ze organiseert festivals, cursussen, seminars en exposities. We kijken onze ogen uit! Na het woongedeelte zien we ook nog de privékapel en bewonderen we de schitterend aangelegde tuinen met de aangrenzende wijngaarden. Ook hier weer metershoge Camelia’s en Magnolia’s en kunstig symmetrisch gesnoeide heggen, met als toppunt een enorme tunnel van ceders, 35 meter lang en 7,5 meter hoog. We zijn onder de indruk. Na een lunchpauze gaan we op weg naar Chaves. Het landschap verandert; de wijnbergen maken plaats voor ruige hellingen met grote granietblokken en struikgewas. In Chaves is de camperplaats alweer aan een rivier gelegen: de Tâmega en is vlak bij het historisch centrem. Het is er druk maar we vinden met behulp van een parkeerwachter een plekje.

Er is een Romaanse brug, een oude burcht en een centraal plein met fraaie kerken. Vooral de Igreja Matriz is prachtig met azulejos van de vloer tot aan het plafond. Tegen het einde van de middag skypen we een tijdje met Harold en de kleinkinderen en horen de laatste nieuwtjes. Dit wordt de laatste nacht in Portugal; morgen de grens over en richting de noordkust.

Piet

De redactionele toon van dit verslag verraadt dat jullie het in Portugal reuze naar de zin hebben gehad. Ik wens jullie een goede oversteek naar Sinterklaasland. Laat dat voor jullie een toeristisch geschenkje worden.
Goeie reis verder

Ineke van Klinken

Hallo!
De zon schijnt in Brabant. Ik doe een extra wandeling om mijn nieuwe schoenen in te lopen. Hoop dat de eindeloze blubber een beetje opdroogt. Morgen langs de Beerze, toch ook mooi hoor!
Nog veel plezier in dat mooie land en hartelijke groeten.