nartentinekespanjeportugal20152016.reismee.nl

Van Waalre tot over de Spaanse grens

29 december 2015 Het vertrek: (Waalre - Dudelange (L))

De eerste dag van onze reis leggen we 270 km af en eindigen tegen vijven in Dudelange in Luxemburg tegen de Franse grens aan. Zoals gewoonlijk even de omgeving verkennen door een korte wandeling te maken.

30 december 2015 Mist en zon (Dudelange - Vaivre -et-Montoille)

Voordat we de volgende dag Frankrijk in gaan, tanken we voor 88 cent per liter diesel . Hoewel aardig mistig onderweg, gaan we toch de wandeling bij Arry maken. Het heeft wel iets: al die nevels tussen de bomen. Alleen wel jammer dat het beloofde uitzicht over de dalen van de Moezel en de Seille voor ons onzichtbaar blijft. Arry heeft een 13e eeuwse kerk. We vervolgen onze route door de Vogezen. Hier en daar is er ineens volop zon, wat verder duiken we weer de mistbanken in. Het is rustig op onze route. We stoppen op een prachtige plekje aan een groot meer in Vaivre-et-Montoille bij Vesoul. We kunnen net voordat het helemaal donker is een ronde van 1 uur om het meer maken.

31 december 2015 Op bezoek in Molamboz..(Vaivre via Molamboz naar Louhans)

Gisteravond hebben we gebeld met Dik en Els en afgesproken dat we ze vandaag komen bezoeken in hun huis in Molamboz. Via Beçanson, waar we nog wat inkopen doen, bereiken we rond enen het piepkleine dorpje Molamboz. We kletsen wat bij, lunchen samen en bekijken hun woning van voor naar achter en van beneden tot boven. Daar heeft Dik heel wat klusuren in zitten… en er achter ligt ook nog een mooie tuin! Tegen drieën stappen we weer op; we willen nog een eindje door en eindigen de dag in Louhans. Een rustig plekje aan een rivier. Twee andere camperaars hebben er ook voor gekozen hier de jaarwisseling door te brengen. Natuurlijk een rondje door het heel aardige stadje. Ik kook een potje en we kijken wat Franse tv op de laptop tot klokslag 12. Wat een rust hier 2 kleine knalletjes en dat was het..

01-01-2016 Een illegale overnachting na een lange dag (Van Louhans naar Sète)

Bij tijds op en we vervolgen onze route richting Spanje. Het is behoorlijk mistig, maar erg rustig op de weg. We willen vandaag de Cote d’Azur bereiken. Een goede 450 km. De rit gaat via Lyon de Rhone langs en dan naar Nimes. Het laatste stuk van Montpellier naar Sète is het donker en het regent en waait hard. De camperplaats blijkt gesloten van september tot maart, maar wij vinden toch een plekje vlak voor het afgesloten terrein. De temperatuur is aanzienlijk hoger; we hebben ons kacheltje niet nodig. Morgen de Spaanse grens over ?; eerst maar eens afwachten hoe het weer is….

02-01-2016 Lagunes en flamingo’s (Sète naar Le Boulou)

Volop zon… We zien nu waar we gisteravond hebben geparkeerd: pal voor de ingang van het terrein, maar ja dat was toch afgesloten… er ligt aardig wat water om ons heen. De zee is wat gekalmeerd. Na ontbijt vertrekken we meteen: we staan hier illegaal…. We volgen de kustweg nadat we in Agde boodschappen hebben gedaan. We bezoeken kort het hoog gelegen dorpje Bages en zien in de lagunes die we passeren massa’s flamingo’s. Lunchpauze is in Peyriac de mer. Hier maakten we een aantal jaar geleden al eens een mooie wandeling. We kijken even bij 2 camperplaatsen (Port-la-nouvelle, midden op een industrieterrein en Fitou, tussen de drukke weg en het spoor) , maar die zijn beide geen goede start voor een wandeling. Dus verder dan maar, met zicht op de Pyreneeën. Uiteindelijk rijden we door tot Le Boulou, 10 km voor de Spaanse grens. Een rustige camperparking die nadat wij tegen vieren hier aankwamen, steeds voller wordt. We wandelen in het zonnetje even naar de Mac om wat mail te lezen en het stadje in. Morgen dus echt Spanje in!

03-01-2016 Heel veel ooievaars…. (Le Boulou via nat.park des Aiquamols de i’Empordà naar Bellcaire d’Empordá)

We gaan vandaag een klein stukje verder, zo’n 68 km. We komen de Spaanse grens over. We gaan naar het Nationale park waar we 3 jaar geleden ook al eens waren. We willen een van de andere routes wandelen. De regio net onder Roses ligt vol met lagunes en er zijn heel veel watervogels te zien. Het begint al met de tientallen ooievaars en evenzoveel nesten. Het geklepper is niet van de lucht. Het is een fijne wandeling waarbij we meerkoeten, waterhoentjes, dodaars en veel andere vogels zien. Zelfs een purperkoet zien we op een rustig plekje rondscharrelen. Op de hele route zijn een stuk of 8 vogelhutten gemaakt. Tegen drieën zijn we terug bij de camper om nog 20 km verder te rijden naar een camperparking waar we kunnen douchen en water innemen. Dat laatste is hard nodig want het watertappunt waar we vanochtend water probeerden te tappen was zonder notificatie buiten werking.

Josephine

Mooie start, heel goed beschreven. Fijne reis verder!

Piet Brouwers

Jullie eerste verslag heeft mijn PC niet bereikt, dus ik dacht al: waar blijven ze nou...? Maar allereerst: een in alle opzichten goed nieuw jaar toegewenst. Weer boeiend verslag ( kijk maar uit met al die ooievaars..!). Ik kijk uit naar jullie Spaanse omzwermingen: goeie reis en hou 't recht

Els

Allereerst mijn beste wensen voor jullie in 2016! Fijn om weer mee te reizen met jullie. Een mooie reis toegewenst.
Veel liefs van mij.

Leny

Voor jullie wensen Frits en ik heel veel moois en goeds voor 2016. Wat een leuke manier van reizen, telkens de wandelingen tussendoor of later op de dag, en wat een leuke beschrijving van jullie tocht. Ik geniet op papier mee.

Ineke

Nu even tijd genomen om te lezen en de foto's te kijken: Wat zijn jullie ineens ver weg! Letterlijk en figuurlijk, met die flamingo's en ooievaars.
Heel veel plezier, jullie jaar begint alvast goed.
Groetjes, Ineke

Attie

Ook van ons de beste wensen voor 2016!
We genieten van jullie reisverslag en mooie foto's. Naast de vastlegging van de flamingo's en ooievaars mis ik wel de foto van de gemzen. Nog een fijne reis en groeten, Attie en Ton

Co en riet

Een mooi en gezond 2016.
Wij zijn al bij gabo de gata!
Groeten

Henk en Maria Gijsbers.

Hallo buurtjes!
De beste Wensen voor 2016,
Goede Reis veel zien en Genieten'

Daaag tot een volgende keer.