nartentinekespanjeportugal20152016.reismee.nl

Door Catalonië

Allereerst iedereen hartelijk bedankt voor de leuke reacties. We lezen ze met veel plezier!!

04-01-2016. Miezerweer en internet (Bellecaire - Sant Feliu de Guixols)

Pas laat op… het miezert en dat maakt dat we ons plan om naar de kasteelruïne van het dorp te wandelen niet uitvoeren. Na wat poets-, loos-en bijvulacties gaan we op weg naar San Feliu de Guíxols. Onderweg nog even bij de Lidl in Plaja d’Aro aan. De Spaanse specialiteiten van deze winkelketen staan ons wel aan: veel soorten groentes, vers warm brood, lekkere drankjes, aparte toetjes en de tortilla’s.. In San Feliu zien we dat de ons bekende camperplaats is uitgebreid met een etage hoger en nu kan er minstens het dubbele aantal campers staan. Wij zetten ons neer op het oude vertrouwde gedeelte. Na lunch en wat “rustig-aan” gedoe, stappen we om 3 uur op. De winkels gaan pas weer tussen 4 en 4.30 uur open. We willen naar de Vodafone winkel om een internetbundel voor onze MiFi aan te schaffen. Eerst even langs het strand en de boulevard… dit blijft een gezellige wandeling. We pikken een cache op bij het kleine piertje waar een groot anker ligt en lopen dan het centrum in. Bij de Vodafone kopen we een internetbundel voor 1 maand voor 15 euro, waar ook nog 5 euro beltegoed in zit. We zullen zien hoe dit werkt. Wel fijn dat we niet meer afhankelijk zijn van toevallige Free-WiFi-spots of de McDonalds. Natuurlijk duiken we nog “even” de grote Chinese super in, een soort Action in het kwadraat. Altijd vind je er iets wat je eigenlijk niet nodig hebt…..

05-01-2016 Een omtrekkende beweging.. (San Feliu naar Al Catllar)

Ik moet nog steeds wennen aan dat 2016… We willen vandaag een flink eind zuidwaarts, Barcelona voorbij. We stippelen een route er om heen uit, dus niet langs de bekende, zeer drukke kustweg. We laten daarbij de toeristische stadjes als Tossa de Mar, Lloret , Blanes, Malgrat en Calella voor wat ze zijn. Ook Sitges staat vandaag niet in onze Tomtom. De weg gaat richting het bergmassief van Monseney en we hebben er geregeld mooi zicht op. Het weer is zonnig . Het eerste stuk gaat door veel industriegebieden, na Terrassa is het zeer de moeite waard. Bij Torredembarra komen we weer vlak aan zee en de camperplaats die we voor vandaag als eindbestemming hebben gekozen ligt daar vandaan nog 6 kilometer landinwaarts. En gezellig dorpje, rustige camperplaats aan het kleine stroompje de Gaía. We kiezen voor deze plek omdat er in de campergids staat dat er uitgezette wandelingen ter plekke zijn. Na installatie natuurlijk eerst een rondje door het dorp, naar de kerk en de kasteelruïne. Overal bordjes met wandelingen die gemaakt kunnen worden; de Camino naar Santiago loopt hier langs en GR 172. Dat wordt nog moeilijk kiezen morgen.

06-01-2016 Wandeling naar het stuwmeer (El Catllar)

Gisteravond, toen we net zaten te eten hoorden we een hoop kabaal met knallen en sirenes… waarschijnlijk had het te maken met 3 koningen?? We besluiten om vandaag een “rustige”dag te houden, d.w.z dat de camper op zijn plaats blijft. Een wandeling maken behoort tot de categorie ontspanning… We kiezen voor de wandeling naar het stuwmeer, ongeveer 5 km noordwaarts. Het eerste stuk volgt de Camino en de Grand Randonné 172, duidelijk door tekens en bordjes aan gegeven. Als we afbuigen naar het stuwmeer wordt het wat vager, maar we komen er. Het wemelt van de paden. Het vervolg naar de dam omhoog is puur speurwerk en na flink wat geklauter bereiken we ook die. Dan merken we op dat ze wandeling waarschijnlijk voor de zomerperiode bedoeld is, want het pad loopt al gauw uit in een soort moeras. We kunnen uitwijken naar een hoger gelegen route zonder al te natte voeten te krijgen. Na een picknick in de zon en het laatste stuk over de weg bereiken we ( ruim 3 uur later en een dikke 10 kilometer onder de zolen) uiteindelijk het dorp weer. Een schitterende tocht! Na een uurtje uitrusten gaan we toch weer op pad, nu de andere kant van het dorp omhoog. We lopen door tot we uitzicht op zee hebben en daar vlakbij vinden we nog een cache. Alles bij elkaar een schitterende dag! Morgen weer een eindje verder.

07-01-2016 Even (ge)strand…

Ai!!! Het waterpompje werkt niet meer; lastig hoor ineens geen water meer uit de kraan. Lang leve internet…. We googelen een camperbedrijf iets verder op aan de weg naar het zuiden, in Cambrils. Helaas.. vandaag nog gesloten…. We maken van de nood een deugd en besluiten op een camperparking iets verderop tot morgen te wachten… We kunnen een plekje vinden pal aan het strand, ik kan de wasmachine gebruiken.. ( elk nadeel heeft z’n voordeel) en er zijn douches . Het weer is fantastisch voor de was en voor ons: lekker buiten zitten en een strandwandeling maken. We genieten van een schitterende zonsondergang!

Hannie

Jeetje Tineke, je schrijft alles zo beeldend dat je het voor je ziet, leuk en knap! Wat heerlijk relaxt om zo langzaam af te zakken en dan met beter weer dan hier....in het noorden hebben ze een paar dagen op straat kunnen schaatsen. Ons wacht morgen een droge wat zonniger dag....eindelijk weer om een boottocht door Amsterdam te maken en het lightfesteval te bewonderen. Ben benieuwd naar je volgende verslagen. Blijf genieten allebei!

Piet Brouwers

Wat laat, maar daarom niet minder welgemeend bedoeld: een heel fijn nieuw jaar toegewenst voor jullie beiden. Zo te lezen vermaken jullie je in noord-oost-Spanje opperbest ondanks af en toe waterprobleempjes. De ene keer te weinig water uit de kraan, de andere keer teveel onder de voet tijdens een moerassige wandeling.Goeie reis verder. Boodschap voor Nard: Joop Kessel moet maandag een ware darmoperatie ondergaan.

groetjes, piet

zie boven

Piet Brouwers

verhaal gelezen en reactie geplaatst.

Josephine

Hi Tineke,Heel goed beschreven. Ik reis zo met jullie mee.. Voor mij terug in de tijd, Vroeger zijn we veel in Catalonie geweest. Ook mooie foto's.
groetjes
Josephine

Leny

Tjeetje wat hebben jullie de kunst gied te pakken om relaxed te reizen. Telkens die wandelingen tussendoor, superleuk en dan neem je de lezer ook echt mee. Het is inmiddels 2016 dus van harte alle goeds voor dit jaar!
Vandaag hebben we met Ineke als wandelleider een prachtige wandeling gemaakt, in de zo'n, lunch in Helenaveen, leuke gesprekken, enfin dat ken je wel.
Goede reis!,

Leny

Goed bedoel ik sorry, ik moet mijn tekst nalezen voordat ie de lucht in gaat.??????????????

Jeannette

Ik ben het helemaal met Hannie eens, zoals jij het op papier weet te zetten, je ziet het voor je!
Fijn dat jullie alweer zulke mooie ervaringen hebben.
groetjes.

Ineke

Mooi verhaal!!
Ik was bijna jaloers maar gisteren hadden we (zie Leny) een schitterende wandeling door de Mariapeel met de hele dag zon, meer mag je niet vragen in deze tijd.
Het was wel erg blubberig vooral een stuk waar ze met tractoren door hadden gereden, nogal moeilijk lopen. Maar dan ben je wel in de Peel geweest.
Groeten, tot de volgende keer.