nartentinekespanjeportugal20152016.reismee.nl

Langs de Costa Blanca

12-01-2016 Bezoek aan Xàtiva (Burriana via Xàtiva naar Ibi)

Er wordt rondom ons flink gepoetst. Matjes worden uitgeklopt en ruiten gewassen; en wij doen mee want we gaan weer een eindje verder. We kletsen nog even met Peter en Riet (de vorige eigenaars van ons busje) en zeggen tot ziens en doen daarna de super aan voor mondvoorraad. Het is een mooie route, het binnenland in. Midden tussen de sinaasappel- en olijfboomgaarden slingert zich de weg richting Valencia. Daar is het even opletten met die grote rotondes maar we worstelen ons door het drukke verkeer en zijn dan op weg naar Xàtiva. Volgens onze ANWB navigator een bezoek waard. Na wat speurwerk naar een geschikte parkeerplaats en gewapend met een stadsplattegrondje beginnen we na de lunch aan de wandeling. Via een mooi park komen we bij de start. Tegen de berghelling ligt een van de grootste Moorse forten van Spanje. Door de hoge statige herenhuizen is het goed dwalen in de schaduwrijke straten, vaak geplaveid met gladde marmeren tegels. Grootse gevels en versierde deuren geven het oude centrum een prettige sfeer. We lopen trouw de roodgemarkeerde route die langs de mooiste en belangrijkste bouwwerken komt: o.a. de Colegiata Basilica (helaas nu gesloten), het voormalige hospitaal en diverse andere kerken. We klimmen even naar een uitzichtpunt en hebben weids zicht op de hele stad en omgeving. Doordat we Xàtiva bezoeken, dat een eind het binnenland in ligt, slaan we een hele punt van de Costa Blanca over van Cullera tot en met Benidorm. Daar waren we al een paar keer…. We overnachten in Ibi. Morgen komen we weer aan zee, bij Alicante.

13-01-2016 Een “we- zien- wel-dag”. (Ibi via Xixona, Alicante en Santa Pola naar La Marina)

Oei… het was nogal fris vannacht! Ibi ligt op ruim 700 mtr hoogte en dat is toch -7° in vergelijking met zeeniveau, dus de minimumtemperatuur zakte een aardig eindje onder de 10°. Gelukkig hebben we ons kacheltje: eerst een kwartiertje voorverwarmen en dan pas opstaan…. We kiezen voor de mooie groene kronkelende route op onze kaart via de Carrasqueta-pas. Die gaat over 1024 mtr hoogte richting Alicante. De uitzichten zijn grandioos. We hebben mooi zicht op de nog hogere Peña Migjorn berg en de hele kuststreek. Beneden gekomen willen we “even” shoppen bij de Lidl in St Joan d’Alacant voor sinaasappels en brood, maar die vinden we niet op het door onze tomtom aangegeven coördinaat. Dat maar naar de Carrefour…. Niet “even”dus, de enorm grote winkel verleidt ons om meer rond te kijken dan nodig is en ook meer te kopen. We vragen even bij het Vodafone-filiaal aldaar hoe we ons internettegoed kunnen bekijken maar dat is volgens de meneer niet mogelijk… gewoon afwachten tot het op is..? We rijden vervolgens naar de vuurtoren bij Cap de l’Horta, net voor Alicante. O ja hier waren we 3 jaar geleden ook al eens… de vuurtoren kun je niet bereiken over de weg…. Via Alicante rijden we dan de kust weg richting La Marina; daar waren we ook eerder op een mooi plekje vlak aan het strand. Het geasfalteerde pleintje is helemaal leeg… maar iets verderop vlak bij het visrestaurantje staan een stuk of tien campers. Bij navraag is de politie al een paar keer voorbij gereden zonder actie te ondernemen dus we zoeken een plekje. Meteen de benen strekken voor een strandwandelingetje; nog een uurtje en de zon is alweer onder. Voor morgen zijn de plannen al duidelijk, net als de weersverwachting.

14-01-2015 La Marina, wandeling door de salina’s

We beginnen de dag met een appje naar Alice en Abe om ze te feliciteren met hun 40ste trouwdag… Ze zijn op weg naar Texel…. Dan klopt de buurman op de deur: “de politie reed net langs en heeft alle kentekens op geschreven” is de mededeling. Hij gaat vertrekken. We halen onze schouders op: we zien wel….Vandaag maken we in ieder geval de wandeling door de salina’s die binnen de omheining van het Parque Natural de les Salina’s de Santa Pola liggen. Een mooie en leerzame route, meestal door duinzand of over plankiers. Overal onderweg staan informatieborden over planten, dieren en bomen. Er zijn diverse kijkhutten en we zien op de grote zoutmeren dan ook flamingo’s, kluten en steltkluten, bergeenden en diverse strandscharrelaartjes. We lopen tussen de grote zoutwinplassen door om bij een hoge uitkijk te komen. Via een pad dichter langs het strand gaat het weer terug naar de ingang. ’s Middags lopen we nog een keer richting het zuiden om daar het beplante duingebied te bekijken. Het levert in ieder geval schoenen vol zand op naast 3 geocaches. We blijven nog een nachtje hier.

15-01-2016 Een dagje regen….

De voorspelling klopt precies: een regendag. Toch rijden we naar Parque Natural de Fondo. In het bezoekerscentrum krijgen we veel informatie over dit park en een folder met alle Natuurparken in de provincie Valencia; daar hebben we wat aan! Het advies voor vandaag is een klein rondje te maken over de met houten vlonders betimmerde route, want verder op is nu alleen maar modder. Met paraplu’s en verrekijker gewapend gaan we op pad. Echt leuk is het niet, maar we zien toch het nodige aan waterspul, oa. Flamingo’s, Ibissen en een veelheid aan eenden. Hier komen we beslist nog eens terug op een zonnige dag want het is een schitterend mooi park. Daarna gaan we op zoek naar een plek om te lozen; 2 jaar geleden kon dat in La Zenia, net voorbij Torrevieja, op een grote parking achter de Mercadona. Na even zoeken vinden we de plek terug. Dan nemen we de weg langs de kust en gaan op zoek naar een mooi plekje voor de nacht. In Torre de la Horada herkennen we de bont geschilderde pier en iets verder bij Plaja de Mòjon zien we een rijtje campers staan. Een rustig plekje vlak bij het strand. Ondertussen is de regen opgehouden en breekt de zon door: tijd voor een flinke wandeling in zuidelijke richting over de promenade en het strand. We lopen door tot we de masten van de boten in de haven van San Pedro de Pinatar zien en keren dan weer om. Voor morgen is weer een zonnige dag voorspeld.

Rob westerhof

Goed te lezen dat jullie van de natuur genieten.Ben zelf net terug uit Portgal,hoe zuidelijker hoe langer de dagen in de winter,scheelt 1 uur in de ochtend en avond,prettig.Goede voortzetting van de reis.

Leny

Wat een boeiend verslag weer en jullie genieten zelf kennelijk ook volop. Grappig te lezen over die straten geplaveid met marmer. Wij zagen die voor het eerst in Jeddah Saoudi Arabië, erg mooi, maar als het had geregend(1x p, jaar) liep het water niet weg.
Grtjs

Piet Brouwers

Winderig koud hier met temperaturen rond de nul graden Wat een verschil met jullie klimaat. Weer een boeiende verslag. Het is af en toe net of je meeloopt. Als ik via mijn zoon uitvind hoe Vodafone bij te vullen mail ik dat wel. Biljartcollega Joop geopereerd. Gezwel verwijderd, stoma aangelegd. Ik ben bij hem geweest, maar hij was heel goed bij de moed. Ik blijf jullie met interesse volgen. Hou 't recht en ...goeie verdere reis!

Josephine van Alphen

Het is weer mooi beschreven! Goede reis verder!

Jeannette

Jullie hebben weer een mooie tijd, geniet ervan.