nartentinekespanjeportugal20152016.reismee.nl

Langs de Atlantische kust

15-02-2016 En weer veel zon… op weg richting Cadiz

Zoals we al vaker hebben meegemaakt hier aan de kust: de ene dag regen en de volgende dag geen wolkje meer aan de lucht. We willen vandaag een flink eind langs de kust rijden, voorbij Gibraltar, Algecires en Tarifa. Bij Tarifa is de straat van Gibraltar het smalst, 14 km, en bij helder weer kun je de witte huisjes aan de overkant in Marokko zien. We laten ook de Middellandse Zee achter ons en gaan langs de Atlantische Oceaan verder. We verlaten even voor Tarifa de doorgaande weg om boven op een berg naar het zicht op Afrika te kijken. Hier staat een gigantisch windmolenpark en een observatiepost voor vogelaars die de trekvogels kunnen zien oversteken. Het waait hier altijd en vandaag ook behoorlijk, maar we klimmen toch even nog wat hoger naar het hoogste punt. Geen zwermen trekvogels te zien; het is er nog net te vroeg voor. We lunchen op dit mooie plekje en rijden dan door richting Cadiz. De brem en de Mimosa staan hier al in bloei en we rijden door een geel gekleurd landschap. We zien sinds lange tijd weer ( bruine) koeien in uitgestrekte weilanden. We slaan af bij Zahara de los Atunes. We kennen dit mooie dorpje van een paar jaar terug en we vinden een rustig plekje aan het strand. Er zijn hier mooie boardwalks aangelegd en het strand heeft mooi fijn wit zand. Het heet hier Costa de Luz. Ook waait het nog stevig maar we gaan toch even een stuk lopen. Boven zee en de bergen achter ons zien we donkere wolkenmassa’s, maar vlak boven ons hoofd schijnt de zon. Een heerlijke plek!

16-02-2016 Twee wandelingen

Eerst rijden we naar Barbate waar we een wandeling door de Marisma’s (moerassen) van Barbate gaan maken. Er loopt een prima wandelpad langs de Rio Barbate die maar amper stroming heeft. Het wemelt er van de watervogels; we zien Flamingo’s, Meeuwen, Steltkluten, Tureluurs, verschillende soorten Strandlopers, Oeverlopers, Plevieren, Grutto’s en Reigers. Na een rondje van 8 km zijn we weer terug bij de parking. We gaan vervolgens door naar de andere kant van Barbate. Het kilometers lange witte strand heeft hier plaats gemaakt voor steile geel gekleurde kliffen van wel 100 meter hoog. Bovenop groeien enorme Parasoldennen en allerlei soorten bloeiend struikgewas. Het is alsof we door de duinen lopen… We wandelen naar een oude toren, de Torre Tajo en een schitterend uitzichtpunt met ver zicht naar Barbate, Zahara en ook Afrika zien we nog. We kiezen het geheel uit witte huizen bestaande Conil de la Frontera als overnachtingsplek; een mooie boulevard, een heel breed strand. We parkeren vlak naast de rivier (Rio Salado) en na een kort rondje kunnen we vanaf de camperplek diverse scharrelvogels in het ondiepe gedeelte van de rivier bekijken. Al weer zo’n mooie dag; we boffen maar!

17-02-2016 Parque Natural bahia de Cadiz

Ja ja we zijn al weer over de helft van onze trip, en dus eigenlijk aan de terugreis begonnen. Het was vannacht erg koud, maar al vroeg staat de zon op ons dak en stijgt de temperatuur snel. We wandelen eerst een rondje door het centrum van Conil, dat vol staat met tapasbarretjes, restaurantjes en hotels. Maar wel alles wit geschilderd! Het brede strand is kilometers lang en ook wit. We rijden naar Chiclana de la Frontera waar in de wijk Mogarizas het startpunt is van de wandeling “Salina de Carboneros”. We kunnen er nog niet genoeg van krijgen; er zijn zoveel vogelrijke watergebieden en opnieuw hoeven we niet lang te zoeken naar vogels. We lopen via de zandpaden over de uitgezette route en ze komen vanzelf voorbij. Ook weer veel te fotograferen dus en ondertussen pikken we ook nog wat caches mee. Een schitterende wandeling door een prachtig gebied, de zon boven ons en zo veel rust. We komen slechts een enkele wandelaar tegen. Voor de overnachting rijden we naar Sancti Petri, de haven op het schiereilandje en kiezen een mooi plekje waar we de adembenemende zonsondergang kunnen zien.

18-02-2016 Jerez-streek

Het heeft vannacht flink geplensd en de ochtend begint bewolkt. We rijden even een kilometer of wat verder en maken een kort wandelingetje door een mooi duingebied. Dan gaat het verder. Ons doel vandaag is een (nieuwe) camperplaats in Sanlúcar de Barrameda. We tanken onze LPG-tank vol en ook de voorraadkast. We zijn in deze streek eigenlijk elke keer geweest dat we hier de winters doorbrachten, voor het eerst in 2009. De beroemde sherry-streek dus met z’n vele soorten die in Nederland amper te koop zijn. De camperplaats ligt precies tussen Chipiona en Sanlúcar in, 50 meter van het strand en tussen huizen met tuinbouwgrond er omheen. Na de lunch is het tijd voor een flinke strandwandeling; we gaan naar Sanlúcar. Het zandstrand is stevig en loopt prima, bovendien wordt het net eb dus er zijn massa’s scharrelaars langs de waterlijn te vinden o.a. 3teenstranslopers, steenlopers en rosse Grutto’s naast natuurlijk al dat meeuwenvolk. Het strand ligt bezaaid met restanten van oesters en ook in het water zien we grote oesterbanken. Na 5 kilometer zijn we in Sanlúcar en we verbazen ons over de wel honderd campers die op het parkeerplein staan. Zoveel hebben we er hier nog nooit gezien. We lopen een tapasbar binnen en bestellen onze eerste Manzanilla, smaakt goed. Dan nemen we dezelfde weg terug, alleen het eerste stuk gaat via de boulevard, waar het wemelt van de wandelaars, joggers en hondenuitlaters. Na 10 km zijn we weer terug en nu de wasmachine vrij is, gaat meteen de eerste lading erin. Er is een grote tent waar de was te drogen kan worden gehangen. Morgen nog een keer want er is een aardige hoeveelheid opgespaard.

Rob

Dit is een mooi stuk langs de kust.Hier in Maleisië I
Blijft het 34 graden en zouden we wat Atlantische afkoeling kunnen gebruiken

Piet

Zon en regen. Brede stranden en veel vogels. Hebben Zuid-Spanje en West-Nederland toch iets gemeen.Uit de toon van het verslag blijkt dat jullie het enorm naar de zin hebben. Doet me deugd!

Ineke

Hoi,
Goed dat jullie "op de terugweg" zijn en goed dat je veel oefent met wandelen, want we hebben je ingepland om de wandeling te leiden op 21 mei a.s.
Veluwse Woestijnen heet het, dus dat belooft wat!
Hier schijnt de zon gelukkig nu ook geregeld. Kan het een beetje opdrogen!
Groetjes, Ineke