nartentinekespanjeportugal20152016.reismee.nl

Bijna in Portugal

19-02-2016 Heen en weer naar Chipiona

Het weer valt even wat tegen; de ochtend gebruiken we om nog een wasje weg te werken, wat te lezen en een potje te kaarten. Tegen elven belt Meindert. Hij en Wil wonen al jaren in Chipiona; we hebben ze voor het eerst in 2009 ontmoet en sindsdien brengen we elke keer als we in Spanje zijn, hen even een bezoekje. Ze wonen nu een half jaar in een ander huis en we zijn natuurlijk benieuwd. Hij legt uit hoe we er moeten komen en na de lunch wandelen we die kant op; het is richting Chipiona waar we sowieso naar toe wilden lopen vandaag. We lopen wat om maar we vinden het. Het is een hartelijk weerzien. Omdat ze nog tot morgen bezoek hebben van een broer en schoonzus spreken we, na een kopje thee, af voor morgen middag. We wandelen verder tussen de landerijen en tuinbouwperceeltjes door naar Chipiona. Tussen de huisjes en villa’s worden aardappelen en allerlei groentes verbouwd: wortels, ramanas, bloemkool enz. Op het kerkplein vinden we een cafeetje waar we een sherry drinken met wat tapas erbij. Dan gaat het via het strand terug. Dat gaat niet overal even makkelijk hoewel het laag water is. We moeten boven over wat rotsen en een schuine helling klimmen. Ik maak een uitglijder en kom met mijn ribben op de keien terecht. Niks aan de hand… op dat moment. Na 12,5 km zijn we weer op de camperplaats terug. In de loop van de avond blijkt toch dat mijn ribben aardig pijn beginnen te doen, met diep adem halen en hoesten.

20-02-2016 Op stap met Wil en Meindert

Een rustige ochtend met wat huishoudelijke taken en boodschappen bij de buurtsuper. Net na twaalven fietsen we naar Wil en Meindert; ook nu is het even zoeken. De zon laat zich van zijn beste kant zien en we zitten heerlijk buiten op het terrasje bij te kletsen. Wat later stappen we op de fiets en laten ons door Meindert naar zijn stamcafeetje brengen; eigenlijk is het een buurtsoos met een sociaal karakter. De prijzen zijn navenant. We gaan aan de sherry en krijgen er wat hapjes bij. Twee mannen komen met een schaal vol verse vis langs en we kunnen meedoen aan een loterij d.m.v. speelkaarten die we kopen. 5 voor een euro. Als alle kaarten zijn verkocht wordt meteen de winnende kaart bekend gemaakt: Meindert heeft de winnende kaart en de vis is voor hem! We drinken nog wat en dan gaan we terug en Meindert gaat de vis voor ons klaarmaken. Dat is een heerlijk maaltje… Na het eten gaan Wil en ik een rondje via het strand lopen met de hond en Nart en Meindert gaan aan de afwas. Tegen schemering gaan we dan op de fiets weer terug naar de camperplaats, de fietstas vol met gekregen wortels, ramenas en citroenen. Het was een reuze gezellige middag..

21-02-2016 Carnavalsoptocht in Chipiona

In Spanje wordt veel feest gevierd op verschillende tijdstippen. Zo kan het gebeuren dat pas vandaag de carnavalsoptocht is in Chipiona en die willen we niet missen; we blijven dus nog een dagje. Tegen tweeën fietsen we naar Chipiona en bekijken de optocht. We lopen wat van achter naar voren en weer terug, want veel schot zit er niet in. Maar de presentaties zijn prima, het weer is goed, het bier vloeit rijkelijk en iedereen is een opperbeste stemming. En natuurlijk veel te zien en te fotograferen. Tegen vieren, als de laatste wagen in beweging komt om te starten, hebben wij alles bekeken en na nog een Cruzcampootje bij de chiringuita gaan we weer “camper”waarts. Nart heeft veel foto’s te bewerken. Tegen zevenen komt Meindert nog even langs fietsen om nog wat na te praten over de optocht. Morgen gaan we echt door!

22-02-2016 Richting Portugal met Huelva als tussenstop.

Vandaag dan echt verder. Tegen elven zijn we weg van de camperplaats; hier komen we beslist nog eens terug. Het is heiig, d.w.z. zanderig… alle auto’s zitten onder het zand en in de lucht hangt een dikke “zand-nevel”. Er waait geen wind en het zicht is dan ook beperkt. Dit blijft zo tot aan Huelva 200 km richting Portugal. Onderweg pauzeren we een keer voor wat boodschappen en het middageten. In de lucht ziet Nart op een gegeven moment een hele zwerm ooievaars… een voorteken dat we Portugal naderen. Bij het standbeeld van Columbus aan de rivier de Odiel, die hier in zee stroomt, is een parking waar we kunnen overnachten. Er is langs het water een paar jaar geleden een fiets/wandelpad gemaakt tot in het centrum. Er is best veel te zien aan vogels, alleen jammer dat er zo’n drukke weg met veel bedrijven langs ligt. Maar ja, het is ook meteen havengebied. We wandelen de boardwalk een kilometer of 5 heen en weer en zien Tureluurs, Aalscholvers, Reigers, Strandlopers en konijnen. Een prettige wandelingetje.

Piet Brouwers

Een gezellige etappe , zo lijkt het uit jullie verslag, de route onderweg naar Portugal. De warmte straalt uit de tekst. Wel een beetje jaloers terwijl het hier in Aalst guur weer is met hagel en natte sneeuw. Goeie reis verder!

Josephine

Het loopt lekker met die sherry en de tapas. Heerlijk, geniet ervan. En prachtige foto van die carnavalsoptocht. Is inderdaad heel vreemd in Spanje dat dat overal op een ander tijdstip is. Goede reis verder!

Hannie

Weer een beeldend verhaal; eerste snelle indruk van de foto's is dat jullie ergens in Indonesië zijn haha; wat bijzonder om dat feest mee te maken. Benieuwd naar Portugal !