nartentinekespanjeportugal20152016.reismee.nl

Laatste route door Alentejo

Verder door Alentejo

02-03-2016 Ferraira de Alentejo - Stuwmeer van Odivelas - Alvito

Alweer een mooi ritje vandaag met een wandeling door het dorp Ferreira de Alantejo en een stop bij het stuwmeer van Odivelas. Het landschap wordt steeds vlakker en de bebossing minder. Grote vlaktes die klaarliggen voor het inzaaien van tarwe of weilanden met schapen en koeien. De wegen zijn ook hier vrijwel verlaten. Ferreira is een aardig dorp met een gezellig plein en een mooi aangelegd park. Onderweg zien we een hoogspanningsmast met zes ooievaarsnesten erop. Nart komt er achter dat de vlucht vogels die hij net in de lucht zag, Grote Trappen zijn en geen ganzen. We zien er ook in een weiland. Een nieuwe waarneming voor hem. Bij het stuwmeer maken we een wandeling en gaan even onder aan de stuwdam kijken. De cache die hier zou moeten liggen kunnen we niet bereiken; we hebben geen zin in een gevaarlijke klauterpartij. We rijden door naar Alvito, waar we bij het voetbalveld een rustige parking vinden. Wat later sluiten er nog twee Nederlandse campers aan. En dan blijkt het internettegoed al op te zijn… dat is snel: in een dikke week 300Mb opgemaakt. Morgen naar Evora om een MEO-winkel te zoeken. Gelukkig is er hier free wifi ( maar twee streepjes) dus kan ik toch de foto’s en het verhaal op reismee zetten. Dat gaat niet helemaal vlekkeloos zodat ik in twee sessies de foto’s moet uploaden, maar het lukt.

03-03-2016 Megalietentochtje en naar Avora

Voordat we vertrekken maken we een wandeling door Alvito, een aardig dorp met aparte huisjes, kerken met fraaie deuren en een 15e eeuws kasteel dat geheel is gerestaureerd en nu een pousada (hotel) is. De streek waar we vervolgens doorrijden richting Evora, staat vol met dolmens, menhirs, cromlechs en andere archeologisch interessante oudheden. We rijden eerst naar de grotten van Escoural. We lezen op het hek dat we een afspraak moeten maken in Escoural zelf bij het info-kantoor. Daar gaan we heen en we kunnen ’s middags om 2.30 uur een rondleiding krijgen. Voor die tijd gaan we de Dolmenkapel van São Brissos bekijken, waar we meteen lunchen. We zijn al die tijd de enige bezoekers tussen de weilanden met koeien aan de ene en met schapen aan de andere kant. Om half drie staan we bij de toegang van de grotten. De juffrouw van de infobalie leidt ons vervolgens samen met een Portugees stel door de kleine grot, waar ze ons uitgebreid en enthousiast vertelt over de tekeningen en gravures die er te zien zijn. We moeten helmen op, want je kunt zomaar je hoofd stoten…Het is een grot uit kalksteen, veel vocht dus en druipsteen, wat echter funest is voor de schilderingen van zo’n 20.000 jaar oud. Pas in 1963 is deze grot ontdekt bij de winning van marmer destijds. Er mogen geen foto’s worden gemaakt, dus kopen we wat kaartjes en een foldertje. Later in de middag rijden we via Valverde naar de grootste dolmen van Portugal, die van Zambujeiro. Vanaf de parking is het een kilometer wandelen naar deze grafkamer met enorme stenen en een toegangspassage van 14 meter. Het geheel ligt in een half uitgegraven heuvel en wordt hier en daar ondersteund door hedendaagse steunbalken en gemetselde muurtjes. In de weilanden rondom zien we overal grote rotsblokken liggen. Dan rijden we nog 15 kilometer verder en zijn in Evora, waar we overnachten op de parking bij het grote aquaduct. We waren hier ook in 2010, toen twee dagen met alleen maar regen. Nu ziet het er beter uit!

04-03-2016 Evora in en door naar Astremoz.

Eerst dus het centrum in om een MEOwinkel te vinden. Dat lukt niet meteen dus dan maar via de tourist infomatie. Op een plattegrondje wordt de MEO aangekruist en we vragen meteen naar een muziekwinkel. Een paar jaar terug is onze collectie Portugese muziek gejat uit onze camper en die is nog niet weer aangevuld. Nart wil graag de cd van gitarist Carlos Paredes weer in zijn bezit hebben. Ook daar krijgen we een adres van. We gaan op pad. We kunnen voor 25 euro 15 GB aan internet kopen en in de muziekwinkel kopen we 2 cd’s, na een geanimeerd gesprek met de verkoper/eigenaar die een groot liefhebber is van de Portugese gitaar muziek. In diezelfde winkel (boutique staat er op de ruit) is van alles te koop: stropdassen, overhemden, sjaals,porselein, aardewerk, allerlei koperspul, antieke lampen en klokken en nog zo meer. Nart is helemaal in zijn nopjes; hij had niet verwacht dat hij een cd, die hij 30 jaar geleden in Portugal kocht, nu nog steeds te koop zou zijn. Onderweg naar onze volgende bestemming wordt hij meteen op gezet. We gaan voordat we doorgaan naar Estremoz nog even kijken bij de Cromlech ( een uit 95 ellipsvormige stenen bestaande ovaal, vermoedelijk een zonnetempel) en de Menhir ( een eenzame, 2,5 meter hoge steen in een olijfbosje) van Almendres , welke de laatste 5 kilometer via een hobbelige zandweg te bereiken zijn. Als we bijna in Estremoz zijn begint het te betrekken en vallen de eerste spetters… dat is lang geleden! We parkeren op een groot plein tussen een Engelse en een Franse camper midden in het mooie oude centrum. Morgen is er hier weekmarkt, altijd leuk. We halen even een foldertje bij de VVV zodat we morgen ook de rest van deze, volgens onze Capitoolgids, interessante stad kunnen bekijken.

05-03-2016 Markt en stadsbezichtiging Estremoz en naar Ponte de Sor

Als we wakker worden staan we helemaal ingesloten door auto’s van de marktbezoekers. Dat gaan wij dan ook eerst doen. Het is een echte boerenmarkt: groente en fruit uit eigen kweek, kaas, eieren vogeltjes en ander pluimvee en een paar rijen met rommelmarktspullen, veelal antiek van bordjes en beeldjes tot en met kasten en kachels aan toe. We kopen aardbeien, een paar schapen- en geitenkaasjes en vijgen. Dan gaan we de Middeleeuwse bovenstad bekijken. Een 13e eeuwse, 27 meter hoge, marmeren toren steekt boven de dikken stadswallen uit. Straatjes van kleine keitjes en huisjes uit klei opgetrokken en wit gekalkt; alsof je eeuwen terug wordt gezet. Op het centrale plein staat het standbeeld van (de Spaanse)koningin Isabel , getrouwd met Koning Dinis ,die hier lange tijd woonde en overleed (begin 14e eeuw). De aan haar geweide kapel is bekleed met azulegos waarop haar leven is afgebeeld. We hebben geluk want een viertal Portugezen heeft aan de bewaakster van de Santa Mariakerk, die wij ook net hebben bekeken, gevraagd of ze de kapel kunnen bekijken. De dame heeft een bos grote sleutels en we kunnen meekijken en luisteren naar haar uitleg. Eén van de Portugezen is zo vriendelijk om voor ons te vertalen. Het is een schitterende kapel en we genieten van de verhalen die ze vertelt over Isabel aan de hand van de azulegos. Ook bekijken we haar privé altaartje in een kamertje met uitzicht richting Spanje. Via een omweg lopen we weer naar beneden en gaan nog even wat drinken in het Aguilas d’Ourocafé, in 1908 gebouwd in Art Nouveaustijl. Er hangt een heel apart sfeer en we kijken onze ogen uit, zowel naar de inrichting als het publiek. Dan is het tijd om te vertrekken. We gaan bij de Intermarché langs. Daar staan was-en droogmachines en binnen een uur is onze was klaar. Intussen lunchen we daar. Na een regenbuitje rijden we dan verder. Eerst naar Avis tussen de wijngaarden en eucalyptusbossen door, waar we laden en lossen bij een gemeentecamping aan een stuwmeer. Onze eindbestemming vandaag is Ponte de Sor. Een korte rondwandeling daar laat ons zien dat dit een moderne gemeente is: nieuw gemeentehuis, een zwembad, theater en een mooie wandelpromenade langs de rivier de Sor. Er waait een frisse wind en om half zes duiken we de camper in. Het was al weer een prachtige dag! Morgen rijden we Alentejo uit, omdat we dan de rivier de Taag passeren.

Piet Brouwers

Het was, zo te lezen, weer een etappe met boeiende bezienswaardigheden. Jullie naderen Spanje weer. Vraagje: wat schaft 's avonds de pot in Portugal?
Goeie reis verder!

Josephine

Zo jullie hebben weer veel gezien en gedaan!